Snowpiercer (2013 USA, Sydkorea m.fl)

snowpiercer-international-posterEtt försök att stävja den globala uppvärmning går inte riktigt som man tänkt sig. Världen kastas in i en evig vinter och livet på vår planet utplånas med ett undantag. En miljardär (antar jag),  Wilford,  inser i god tid vad som håller på att hända och bygger ett hypermodernt tåg samt ett spår som sträcker sig kring världen. Ett varv tar ganska precis ett år. När katastrofen är ett faktum avgår tåget med passagerare, åren går och till slut är Wilford en legend som kanske fortfarande lever ensam i förarhytten och kör tåget genom de istäckta vidderna. Livet på tåget är behagligt för de som lever närmast loket, de som vistas i de bakre vagnarna lever ett miserabelt liv men man ruvar på revolt och förbereder sig att ta över tåget.

Jag gillar iden även om många praktiska frågor om livet på tåget dyker upp i huvudet under filmens gång. Frågor som jag inte får några tillfredsställande svar på men om jag ska vara ärlig så stör de mig inte nämnvärt. Jag accepterar premisserna och låter filmen rulla på. Man har samlat ihop en hel del kända skådisar bla Ed Harris, John Hurt, Tilda Swinton (utrustad med ett mycket bisarrt tandgarnityr) och Chris Evans för att nämna några. Trots detta och trots en enkel men effektiv historia lyckas inte filmen göra något större intryck på mig. Karaktärerna blir just bara karaktärer och jag bryr mig inte så värst mycket över hur det går för vare sig tåget eller dess passagerare. Jag är mest nyfiken på vilken vändning historien kommer att ta innan eftertexterna rullar för att det kommer att bjudas på någon form av överraskning i finalen anar man snabbt, det är liksom en sådan där film som ska innehålla en tvist. Slutet är ok men det blir lite av en ”jaha upplevelse” inte bra och inte dåligt bara lite beigt. Tåget är dock snyggt, åtminstone insidan för utsidan verkar vara ett modelltåg som susar fram i ett vintrigt Märklinlandskap.

Regi: Joon-ho Bong

Betyg: 5/10

10 tankar på “Snowpiercer (2013 USA, Sydkorea m.fl)

  1. Oj, den här ser jag fram emot. Jag har förstått att den faktiskt kommer på bio i Sverige i april. Vet du vilken version du såg? Har hört prat om en 20 minuter kortare version anpassade för den amerikanska marknaden.

  2. Har också nyligen sett Snowpiercer och det var en film jag haft ögonen på en längre tid. Men jag visste inte att det baserades på en ”comic book”, vilket gjorde att det hela inte blev så intressant för egen del.

    Håller helt klart med dig om att insidan var riktigt snygg. Men scenerna på utsidan höll inte måttet.

      • För att förtydliga comic book-kommentaren så har jag alltid lite svårt för den stilen på filmer. De blir oftast inte trovärdiga och jag var inte riktigt beredd på det här. Brukar oftast gilla mer realistiska historier och lösningar.

  3. Jag vet inte om jag gillade filmen mer för att jag kände för karaktärerna. Jag kände mer för hela filmen som helhet, själva konceptet och enskilda scener, känslan. Det räckte för mig. Effekterna tyckte jag var helt ok, men jag verkar vara ensam om det. Alla verkar vara överens om att effekterna var dåliga men vissa störs sig och vissa störs sig inte/låter sig inte störas. Själv tyckte jag de var helt ok.

    • Om jag hade känt mer för karaktärerna hade filmen fått ett högre betyg. Gillar miljön och storyn men ville ha något mer. Slutet var också i lamaste slaget.
      Effekter brukar jag inte bry mig om speciellt mycket är filmen tillräckligt bra kan jag vara mycket förlåtande för vissa fadäser. Tåget var snyggt men som jag skrev så blev det för mycket modelljärnväg över utomhus miljöerna.

Lämna en kommentar