Mad Max: Fury road (Australien 2015)

Mad Max Fury Road - Tom Hardy - 2015 Movies (4)Förväntningar kan ställa till det. Mina förväntningar på Mad Max: Fury road låg i paritet med ”decenniets bästa film” så den hade ett och annat att leva upp till. Det tog ett tag innan det blev en fortsättning på Max Rockatansky öden och äventyr i den postapokalyptiska ödemarken. Något man kan tacka både Bin Ladin och Mel Gibsons impulser att göra skäl för smeknamnet ”Mad Mel” för. Länge var det tänkt att Gibson skulle reprisera sin paradroll men pga av ålder (och vansinnesutbrott) blev det istället Tom Hardy som fick axla manteln.

Berättelsen startar med att Max infångas och hamnar i ett samhälle som styrs av en figur vid namn Immortan Joe. Denne Joe har genom tillgång på rent vatten skapat en nära på religiös kult kring sin person. Folk är förbrukningsvaror och Max hamnar långt ned på samhällsstegen och blir blodgivare till Joes fanatiska soldater. När en av Joes främsta krigare, Imperator Furiosa, får nog och drar iväg med hans avelskvinnor tar Max chansen och hänger på. Resten av filmen är i stort sett en enda lång biljakt genom öknen.

Mad-max-2

Det kanske inte blev decenniets bästa film men gott och väl den bästa actionfilm jag sett på år och dag, skälen till detta är många. Regissören Miller har öst på med extra allt. Scenografin är helt galen, människorna är i det närmaste skogstokiga och det är i stort sett fullt ös från början till slut.  Skådisarna bra med Charlize Theron i topp som Furiosa (Något som tydligen har retat upp män i USA som manar till bojkott då de anser att filmen är feministisk propaganda. Jösses!) Hardy är Hardy och det kan ingen ta ifrån honom men Gibson hade trots allt lite mer edge i rollen som Max om man nu nödvändigtvis ska jämföra.

movie_mad_max_fury_road_tom_hardy

Filmens scenografi är både storslagen och detaljrik. Exempel på detaljer jag uppskattade är användandet av ord vars betydelse sedan länge gått förlorade till utrustningen på fordonen och hur Joes samhälle är uppbyggt. Många av detaljerna skymtar förbi och som tittare får man ha både hjärna och ögon med sig för att snappa upp allt. Vanligtvis är jag inte värst förtjust i filmer som utspelar sig i en öken men Miller vet hur han ska nyttja miljöerna på bästa vis och vi bjuds på hisnande vyer av en näst intill steril värld. Jag såg filmen i 3D vilket är att rekommendera, tänk Gravity.

Rictus-And-Nux-Mad-Max-Fury-Road-2015-Images

Actionscenerna är outstandning och regissören Miller har vad jag förstått varit mycket sparsam med CGI något som gör att filmen känns mer äkta.Det blir en helt annan tyngd i actionscenerna. Vid flera tillfällen och jag satt och ojade tyst för mig själv i fåtöljen då filmen i sina stunder var riktigt spännande. En anledning till spänningen är att det är en Australiensk film (iofs med amerikanska pengar) och vid det här laget har jag lärt mig att de regler man är van vid i filmer från Hollywood inte riktigt gäller i filmer från det landet. Ok att Max överlever begriper man men i övrigt kan det mesta hända.

madMax-MAIN

Hardy har skrivit på för tre filmer till och jag håller tummarna för att filmen går bra för det är precis så här action ska göras. Bra skådisar utan massa CGI och en total avsaknad av den där våta sentimentala filten som dränker all möjlighet till att skapa egna känslor och upplevelser av en film. Jag kanske får ångra betyget vid en omtitt men det som fällde avgörandet mellan en nia och högsta betyget var att jag kände direkt vid eftertexterna att jag ville se om filmen på stört, en vanligtvis helt främmande känsla för mig.

Regi: George Miller

Betyg: 10/10

14 tankar på “Mad Max: Fury road (Australien 2015)

  1. Underbart och härligt att du fick den upplevelsen av filmen. Jag håller helt med om att det är en sjuhelsikes ”ride”. Och den är snygg.

    Men jag har som du vet några issues med filmen… Mina känslor för filmen är mer komplexa än filmen var själv! Måste se om den när tillfälle ges…

    Jag såg den också i 3D men tyckte till skillnad från du att det inte tillförde något. Jämförelsen med Gravitys 3D måste du ändå skrivit under efterdyningarna av filmruset…? 😉

    Såg att slashfilm rekommenderar 2D och de skriver att George Miller själv visade den i 2D för den samlade pressen när han fick chansen. Artikel:
    http://www.slashfilm.com/is-fury-road-a-sequel/2/

    • Jag väntade allt ett par dagar för att sansa mig lite efter upplevelsen. Jag tyckte nog att det var den snyggaste 3d sedan gravity men ska naturligtvis se om filmen i 2d kanske blir den än bättre 🙂

      • Det smällde rätt bra, bara inte lika högt som för dig. Men så grymt snygg, som du säger med både det storslagna och detaljerna. Jag gillade hur fordonen framställdes som närmast fristående aktörer, mer djur än maskiner. Inlägg imorgon!

  2. Pingback: Mad Max: Fury Road (2015) | Plox

  3. Pingback: Mad Max: Fury Road (2015) | The Nerd Bird

  4. Smashing recension! 🙂 Jag tyckte mycket om filmen också och den kändes, som du skriver, mer äkta utan mycket CGI och med mer skådespel och raseri. Plus att det är hur snyggt som helst med det unika språket och fantastiska tempot och miljöerna. Jag har givetvis förbokat mig en kopia av filmen också! Ett must-have! 🙂 En gammal arg Gibson hade inte alls funkat i en sån här film. Men han var givetvis bra i originalen.

      • 🙂 Jag har samma idé faktiskt om att se den igen på bio, att se den på bästa sätt är ju på bio där man kan uppleva hela äventyret på ett mer intensivt sätt 🙂 Och den var ordentligt mäktig!

  5. Pingback: Mad Max: Fury Road (2015) | Flmr

Lämna en kommentar