No escape (2015 USA)

11190818_oriDet här filmen har blivit rejält utskälld och man har på sina ställen viftat med rasistkortet. Jag hade tänkt skippa filmen då det verkade vara en proamerikansk film som hyllar flaggan och kärnfamiljen. Bloggaren och poddaren Steffo fick mig på andra tankar och det var trots allt John Erick Dowdle i regissörsstolen som hitintills inte gjort en usel film (av de jag sett).

En amerikansk familj åker till ett asiatiskt land, vilket nämns inte, men om man är lite hemma i geografi räknar man snabbt ut att det rör sig om Kampuchea eller Laos. Pappan har kommit på ekonomiskt obestånd därför är han tvungen att ta arbete i detta land som inte ens har dagsfärska amerikanska tidningar. Familjen har maximalt med otur då man knappt har installerat sig på hotellet innan det bryter ut en revolution och upprorsmakarna är ute efter är alla västerlänningar och invånare som som arbetat med dessa. Familjen måste nu fly för sina liv i en miljö som är helt främmande, turligt nog får de hjälp av en engelsman som verkar veta vad han gör.

Vanligtvis skyr jag filmer av detta slag som pesten. Närmare bestämt jag trodde det skulle vara en film i den genren där man ondgör sig över folk i främmande länder som inte har västerländska värderingar samtidigt som man viftar med den amerikanska flaggan och skyddandet av kärnfamiljen. Många verkar uppfatta No escape som en sådan film själv fann jag mig se en engagerande och otroligt spännande thriller. Jag kan hålla med om att de blodtörstiga revolutionärerna skildras som ondsint massa men det är deras roll i filmen att vara just ett anonymt och oresonabelt hot. I den här filmen funkade det berättargreppet bra och jag lade inte in några värderingar i rollfigurernas etnicitet.

No escape var för mig otroligt spännande och det var länge sedan jag fick uppleva just ren och skär spänning när jag såg en film.  En härlig känsla. Filmen håller bra tempo med kompetenta skådisar som klarar sig bra i sina roller men ett extra plus till Pierce Brosnan som spelar en avdankad och lite småplufsig agent med övertygande pondus. Vidare blir filmen aldrig så där snyftig och sentimental som filmer av den här sorten lätt blir. En av de filmer jag blivit mest överraskad av på senare tid då jag som sagt trodde det skulle vara en riktig sörja.

Regi: John Erick Dowdle

Betyg: 7/10

13 thoughts on “No escape (2015 USA)

  1. Jag gick och såg denna på bio då jag ville ha lite action. Blev helt klart positivt överraskad då det nästan var non-stop action (och en ganska bra film). En film jag gärna tipsar om till de som vill se en ny actionfilm som annars lätt missas. Owen Wilson funkar också bra i en ovanlig roll för honom.

    Så här skrev jag om No Escape som fick en stark trea.

  2. Jag gillade denna film skarpt. Jag finner också kritiken mot filmen obegriplig, speciellt som hotell och västerländska besittningar blir attackerade till höger och vänster runt om i världen mest hela tiden. Revolutionärerna beskrivs som blodtörstiga men familjen får hjälp av andra inhemska personer flera gånger om i filmen så att den skulle vara rasistisk är ganska korkad kritik. Nej, detta var en otroligt spännande film som fått allt för lite (positiv) uppmärksamhet. 4/5 från mig.

    • Skulle tro att det är fler attentat riktade mot inhemska befolkningar än västerländska och visst spelar filmen på rädslan för det främmande men jag fann som sagt aldrig att den slog över och blev rasistisk som så många menar.

  3. Hear Hear! Bra skådat!🙂

    (jag är för övrigt på kamrat Henkes linje…att filmen skulle vara rasistisk känns helt främmande. Dowdle är ju ute efter helt andra känslor att spela på här…)

Kommentera

