Lovelace (2013 USA)

Amanda-Seyfried-in-Lovelace-2013-Movie-PosterDet visade sig att detta blev en vecka med ett BOATS-tema. Dagens film handlar om porrstjärnan Linda Lovelaces liv och leverne under den första halvan av 70-talet. Filmen är baserad på Lovelace självbiografi Ordeal. En bok jag tidigare läst.

Linda bor i Florida med sina föräldrar. Man har flyttat hit från New York då dottern blivit gravid och föräldrarna,speciellt mamman som spelas av Sharon Stone, vill att flickan ska komma undan dåligt sällskap. Med en mamma som vaktar likt en hök över dottern tar hon första bästa chans att komma från hemmet. Tyvärr heter chansen i det här fallet Chuck Traynor som när det är försent visar sig vara ett as i världsklass. Han får in Linda i porrbranschen och hennes debut, långfilmen Deep troat blir en succé. Dock ej för Linda som systematiskt misshandlas av sin man både psykiskt och fysiskt.

Detta är en tragisk historia på många plan. Lovelace öde är inte vackert och berör, åtminstone i bokform. Filmen däremot är trots en hel radda bra skådisar inte speciellt engagerande. Trots misshandel och andra otrevligheter berörs jag inte ett dyft. På något bakvänt sätt känns filmen slätstruken och tenderar att bli ett urvattnat drama. Det kan bero på att filmmakarna varit lite oroliga pga att filmen utspelas i porrbranschen. Man har kanske velat runda av kanterna på berättelsen för att inte stöta sin publik. Jag menar inte att filmen ska visa mer naket men om man som jag läst boken känns filmen förhållandevis ”snäll” lite som ett eftermiddagsdrama på en reklamkanal. En annan anledning till att filmens misslyckande kan vara att Amanda Seyfried som spelar huvudrollen inte är någon bra skådis. Jag kan inte påminna mig om en endaste film hon medverkat i som varit bra.

Hur mycket som sedan är sant eller inte av Lovelace berättelse vet jag inte men hon har inte blivit stämd för förtal (mig vetgirigen) av de som hängs ut i boken så helt uppdiktad är inte historien. Mitt råd är att man struntar i filmen läser boken och ser dokumentären Deep troat istället. En liknande film på samma tema som är avsevärt mer sevärd är Star 80 av Bob Fosse även den baserad på en sann historia

Regi: Rob Epstein,  Jeffrey Friedman

Betyg: 3/10

8 thoughts on “Lovelace (2013 USA)

  1. Ohh, intressant, jag funderade väldigt mycket på just hur boken stod sig i förhållande till filmen. Tack för konsumentupplysning. Återkommer med mer utförliga argument när det drar ihop sig till biopremiär men kanske för att jag såg den efter supertraditionella biopicen Diana tyckte jag ändå att Lovelace var helt ok. Men Amanda Seyfried lyckas inte ens övertyga som 20-åring, hon ser ut som max 14…

    • Biopremiär och biopremiär vi får väl se. Carrie försvann hastigt och lustigt ur utbudet – den skulle haft premiär denna helg😦 Men vad jag förstår är det inte SF utan filmbolagen som krånglar och konstrar.

  2. Hm, var nyfiken på den här, men då jag liksom du är föga imponerad av Amanda Seyfried som skådespelerska och filmen inte låter som någon höjdare även om man bortser från det så läser jag nog boken istället.

  3. ”En annan anledning till att filmens misslyckande kan vara att Amanda Seyfried som spelar huvudrollen inte är någon bra skådis. Jag kan inte påminna mig om en endaste film hon medverkat i som varit bra.”
    Har du sett Dear John?

    • Ok vet att jag lät lite väl kategorisk där. Jag har hitintills inte sett henne i någon bra film låter nog bättre. Hon verkar ha en osviklig förmåga att välja dåliga manus. Dear John har jag inte sett men den verkar inte vara speciellt lockande, möjligtvis Richard Jenkins medverkan lockar lite.

Kommentera

