Noah (2014 USA)

MPW-90857Darren Aronofsky senaste film bygger på historien om Noah. Möjligen kanske någon i vårt sekulariserade land har missat den här berättelsen så jag drar den i korthet: Gud (här i filmen kallad för The Creator) har tröttnat på människorna och beslutar sig för att förinta dem i en översvämning. Noah är dock en gudfruktig man och får i uppdrag av Gud att bygga en ark som kan rymma jordens alla djur så att de kan befolka vår planet efter katastrofen. Aronofsky har broderat ut storyn en aning och b.la lagt till fallna änglar som hjälper Noah att bygga arken samt en konflikt mellan Noah och de övriga människorna. För att hotta upp historien ytterligare så slits Noah mellan sin plikt till Gud och sin kärlek till sin familj.

Jag ska erkänna att jag var mycket tveksam till Noah då filmer med religiösa teman ofta blir pompösa och alldeles för respektfulla mot sina källor, åtminstone om filmen produceras i USA där kristna fundamentalister har alldeles för mycket att säga till om. Noah är ingen toppenfilm och dras med en hel del brister. Jag undrar lite över varför  Aronofsky kände sig manad att göra filmen. Nu visade det sig att filmen inte var så trist och uppblåst som jag förväntat mig. Filmens första två tredjedelar är bra och kan ses som en ren fantasy. Konflikterna mellan Noah och han familj samt hotet från människorna väcker mitt intresse och i sina stunder är det både spännande och till viss mån gripande. När Gud sedan släpper lös katastrofen och tittaren hänvisas till livet på arken blir Noah med ens tristare och jag satt och väntade på att filmen skulle ta slut. En stor anledning till detta var att jag hade svårt att finna sympati för Noah och hans agerande gentemot sin familj. Hade jag varit en av passagerarna på arken hade jag nog satsat på att dumpa den fundamentalistiska gringubben överbord. Jag får t.om så svårt för Noah att jag stundtals sympatiserar mer med filmens skurk än dess hjälte. Å andra sidan har jag aldrig varit speciellt förtjust i den gammaltestamentliga versionen av Gud som kort och gott verkar vara en riktig skitstövel med alla sina påhitt och nycker. Det är lite synd att filmen tappar såpass för den börjar som sagt förvånansvärt bra.

Se vad Jojjenito tycker om filmen.

Regi: Darren Aronofsky

Betyg: 5/10

5 tankar på “Noah (2014 USA)

  1. Fast Aronofsky lade faktiskt inte till det där med ”änglarna”, hur osannolikt det än kan verka. Annars håller jag helt med dig, resan hade säkert kunnat vara riktigt behaglig utan pater familias ombord.

    • Blev lite konstigt med publiceringen av Noah – hade tänkt mig att den skulle komma upp på tisdag nåväl…
      Jag märker att jag bör läsa den heliga skrift bättre innan jag uttalar mig 😉 Visst hade resan blivit trevligare utan gubben Noak. Cain och Ham verkade nästan vettigare 😉

  2. Ja, visst var det en ganska trevlig fantasyfilm inledningsvis. Sen blev det segare ombord på ”flotten” helt klart. Men det räckte ändå till godkänt. Gillade idén med filmen på nåt sätt, just att försöka göra en sorts realistisk film av det hela… fast det bidrog väl kanske inte de fallna änglarna till direkt. 😉

    Tack för ping!

    @Sofia: Jag hittar inte nån recension hos dig? Men du har väl sett den, eller?

    • Varsågod. 5/10 är godkänt hos mig ung en svag trea. Filmen är sevärd och var trots den något sega båtturen en positiv överraskning.
      Vi får hoppas Sofia kommer upp med ett inlägg om Noah.

      • Härligt med så ivriga läsare 🙂 Det är på gång, helt plötsligt blev backloggen väldigt tjock…

Lämna en kommentar