X-men: Apocalypse (2016 USA)

cf7kkqeuuaeqameI den sjätte filmen om mutanternas öden och äventyr är det dags att möta En Sabah Nur eller Apocalypse som han kallas för i enkelhetens namn. Han är (troligen) världens första mutant och är en si så där 10 000 år gammal. Apocalypse har legat i dvala men väcks upp och sätter igång med att leva upp till sitt namn. Han samlar ihop fyra kraftfulla mutanter och tillsammans börjar de göra sitt bästa för att förinta världen. De enda som står i hans väg är Professor Xavier och hans X-men.

Filmen är ett lyft från förra filmen som var lite halvtrist. Det är lite mer fart och fläkt, lite mindre snack och desto mer verkstad i denna film. Jag skulle tro att om man gillar superhjältefilmer så blir man inte besviken. Däremot är det nog bra att ha sett tidigare filmer i serien annars är man nog ganska lost när det gäller att begripa hur allt hänger ihop. Det introduceras även ett antal nya mutanter i filmen och man har lyckats väl med det nya gänget. Däremot börjar det bli lite tjatigt nu med Raven, Magneto och Professor X. De pladdrar på om samma moraliska frågor och vacklar än hit och än dit i sina moraliska ställningstaganden. Det var tjatigt redan i första filmen. Både Raven och Magneto skulle må gott av att ta en liten paus från franchisen.

Precis som vårens andra två superhjältefilmer är X-men: Apocalypse en lång film , ca 2.5 timmar, och jag tycker nog att regissören Singer ibland drar ut på sina scener lite väl långt, ett och annat klipp hade inte skadat. Ett plus var däremot att man äntligen fick sig en rejäl fight mellan mutanter något jag hade hoppats på redan i förra filmen.

Det som är lite synd är att regissören inte tar tillvara på att filmen utspelas under 80-talet, något man f.ö även slarvade bort även i Days of future past som utspelas 1973. Inga axelvaddar, hockeyfrillor eller fluffiga frisyrer. Den enda tidmarkören är ett porträtt på Ronald Reagan. När vi är inne på det här med tid är det också intressant att konstatera att mutanterna inte verkar åldras. Havok torde vara minst 35 år och Quicksilver kring 30 men de är lika fina och fräscha tonåringar som de var 1963 resp. 1973. Märkligt.

Min sista observation rör mutanten Psylockes outfit. Jag undrar om valet av dräkt gjorts för att hon i stridens hetta ”ofrivilligt” ska exponera vissa kroppsdelar för distrahera sina motståndare. Detta är en tanke jag burit på i många år då hon i serien är än mer lättklädd. Vore inte en sport-bh ett mer praktiskt klädval?

686782-psylocke00x_men__apocalypse_character_poster_by_sachso74-d9xnovy

 

 

 

 

 

 

 

 

Summa summarum så är X-men: Apocalypse klart sevärd och sitt för all del kvar tills  eftertexterna rullat klart då det avslöjas vem som troligen blir nästa motståndare. Personligen hade jag hoppats på The Hellfire club men då idioten till manusförfattare tagit kål på både Sebastian Shaw och Emma Frost lär inte detta hända.

FLMR & Fiffi har också sett filmen.

Regi: Brian Singer

Betyg: 7/10

 

8 tankar på “X-men: Apocalypse (2016 USA)

  1. Jag hade inte jättestora förväntningar då jag gillade både First Class och Days of Future Past mycket men till denna var peppen inte lika hög och jag kände liksom dig att det börjar bli ett varv för mycket med Raven och Magneto nu. Xavier känns det dock bra att dom ger en resa i filmen och har inga problem att se mer av honom. Det ska sägas att jag älskar Fassbender och att hans karaktär blandas in är svårt att undvika med tanke på filmens ”stakes”, men hade helst sett honom dyka upp litegrann bara istället för att få en hel karaktärsstory som inte är särskilt passionerat utförd. Fassbender får ganska plumpt material att jobba med och lyckas inte visa sina skådistalanger här, tyvärr.

    Jag tycker dock 80-talsfaktorn är rätt hög ändå. Jean Grey, Cyclops och gänget känns direkt hämtade från en John Hughes-film (både klädmässigt, hårmässigt och i upplägg) och jag älskar det innehållet! Gillade införandet av den yngre generationen även om det var annorlunda att se Storm som hon var – men perfekt utseendemässigt.

    Sedan tycker jag också att flera kunde ha åldrats lite mer med tanke på att ytterligare 10 år gått, men just Quicksilver känner jag såg äldre ut här i ansiktshuden. Han kändes faktiskt lite äldre ut än han skulle föreställa, lika i Days of Future Past.

    Dom kunde förstås ösa på med ännu mer 80-tal, men jag fick ändå ut klart tillräckligt för att göra mig nöjd. Var mest engagerad i skolskildrandet hör och inte så mycket i den stora striden. Hade en annan distans till det än i förra filmen, vilket inte är dåligt. Jag kände att jag investerade mig på rätt vis till filmen när jag såg den och fick en behaglig utdelning istället för att haka upp mig på att filmen var lite sämre produktionsmässigt än föregående.

    • First class gillade jag skarpt. En av anledningarna till att förra filmen inte föll mig i smaken var att de hade ”slarvat” bort en riktigt bra story då just den berättelse är en av mina favoriter bland serietidningarna.
      Lawrence & Fassbender är två bra skådisar men som karaktärer står de bara och stampar numera – tycker jag.
      Mjae jag fick iaf inga Hughes vibbar och hade man inte varit för nyhetssändningar och kort på RR hade jag nog trott att filmen utspelats i en mobilfri nutid .
      Skolskildrandet är alltid underhållande – Grant Morrisons New X-men utspelades f.ö mycket på skolan med serier som Murder at the manson och Riot at Xaviers.
      Det blev den tredje bästa X-men filmen för mig efter X2 och First class.

      • Ja, Magneto mår bra av att vara en schackmästare som flyttar pjäser i bakgrunden och kommer fram för någon mindre pratstund, istället för att exponeras fullt ut som en huvudkaraktär. Samma sak med Mystique. Samma sak med dom flesta faktiskt. När ensemblen är balanserad funkar X-Men som bäst.

        Jag skulle nog i nuläget rangordna X-Men-universumfilmerna på detta sätt, just i nuläget:

        8. X-Men Origins: Wolverine
        7. X-Men: The Last Stand
        6. The Wolverine
        5. X-Men: Apocalypse
        4. X-Men: Days of Future Past
        3. X-Men
        2. X-Men: First Class
        1. X-Men 2

        Men är så oerhört jämnt mellan dom 5-6 första att dom skulle kunna skifta ganska friskt mellan varandra.

      • Min rangordning skulle bli något i den här stilen:
        8. The Wolverine
        7. X-Men: The Last Stand
        6. X-Men Origins: Wolverine
        5.X-Men: Days of Future Past
        4. X-Men
        3. X-Men: Apocalypse
        2. X-Men: First Class
        1. X-Men 2

  2. Vill minnas att jag gillade first class bättre… Men tyckte denna var underhållande. Men ja, man blir lite trött på alla opraktiskt klädda supertjejer alltså ^^;

  3. Fram för fler träningsoverallfajter 🙂 Även om man börjar bli lite less på triangekdramat är det väl bara att tacka sin lyckliga stjärna att man castade så pass kompetenta skådisar till att börja med…

Lämna en kommentar