Miss Peregrines hem för besynnerliga barn (2016 Storbr)

poster-large När Jacobs farfar dör under mystiska omständigheter börjar han undersöka de sagor farfadern berättade för honom när han var yngre. De handlade om ett märkligt barnhem som låg på en liten ö utanför Wales kust.Farfadern påstod att han bodde på hemmet en tid och han menade att barnen på ön hade märkliga förmågor. Ju mer Jacob läser av sin farfars anteckningar desto mer övertygad blir han att sagorna är sanna. Han lyckas övertala sin far att ta honom på en tur till ön. Jacob hittar barnhemmet men det ligger i ruiner sedan det träffades av en bomb under andra världskriget.  Men en dag under sina vandringar på ön träffar Jacob på ett par barn som verkar vara …. lite märkliga.

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn kan nog bäst beskrivas som X-men möter Harry Potter. Mina förväntningar var väl sisådär dels för att detta är ännu en av alla dessa fantasyfilmer som inte kan nöja sig med en berättelse utan måste dra ut på historien i flera delar. Den andra anledningen var att det var regissören Tim Burton bakom kameran och han har inte gjort en bra film på en sisådär tio år. Turligt nog var detta en ganska så rapp film som höll mitt intresse uppe under hela speltiden. Berättelsen rör sig hela tiden framåt och stannar aldrig upp. Jag slapp också moralkakor och livslektioner som vanligtvis hör genren till. Vidare var det snygga miljöer och en alldeles lagom klurig handling innehållandes b.la tidresor och loopar samt monster som livnär sig på barns ögon. Skådisarna sköter sig bra och de besynnerliga barnen är bra på att vara just besynnerliga. Jag vill nog påstå att filmen var så pass bra att jag kan tänka mig åtminstone ge böckerna en chans trots att de består av flera delar.

Regi: Tim Burton

Betyg: 6/10

10 tankar på “Miss Peregrines hem för besynnerliga barn (2016 Storbr)

  1. …and he’s back! 🙂

    Den här rullen kan jag tänka mig att se om jag är sugen på nåt sagoaktigt och mysigt. En mix av X-Men och Harry Potter känns som ett ganska bra upplägg.

  2. Jamen, jag är också lite nyfiken på den här. Ungefär som den där Nanny McPhee med Emma Thompson, bra sagofilmer är inte det sämsta

      • Men fanns det planer på fler delar av filmen? Jag uppfattade att den diskar av alla tre böckerna som finns. Ungefär som A Series of Unfortunate…

      • Jag vet faktiskt inte men troligen fanns det nog det – om filmen gått väldigt bra hade det nog kommit fler delar.

  3. Välkommen tillbaka! Härligt! 🙂

    Japp, den här rackarn är man allt lite nyfiken på. Lite farhågor inför Burton då förstås, men jag lugnas av ditt omdöme här. 🙂

Lämna en kommentar