Exodus (2014 USA/Storbr)

Exodus-Gods-and-Kings-posterSå var det dags än en gång för historien om Moses och flykten från Egypten. Den här gången är det Ridley Scott som regisserar och Christian Bale som spelar Moses. Jag tänker inte gå in på handlingen då jag anar att de flesta av mina läsare har gått nio år i grundskolan.

Vanligtvis är jag skeptisk till religiösa filmer som återberättar någon story ur Bibeln. Filmmakarna brukar närma sig ämnet med respekt och verkar lite rädda för att stöta sig med religiösa grupper. Jag kan förstå den approachen men samtidigt blir det lite trist. Kan man storyn och det inte tänjs på speciellt många gränser löper filmer inom denna genre en stor risk att bli lite trista och torra. Naturligtvis blev det en och annan protest angående Exodus men i mina ögon är det petitesser man tjafsat om – många religiösa människor har en tendens att vara lite väl överkänsliga.

Den största kontroversen i sekulära delen av samhället var nog att man satte in ”vita” skådisar i de stora rollerna. För att lösa hudfärgsproblemet verkar man ha blästrat skådisarna med brun utan sol samt smetat rikliga mängder med kajal under ögonen så att skådisarna får den rätta Omar Sharif looken. Konstnärligt är detta naturligtvis helt uppåt väggarna men om filmbolaget vill tjäna stålar på sin Mosefilm måste man ha lite kända namn att skylta med. Då duger det inte med mindre kända affischnamn det är tyvärr den krassa verkligheten.  Å andra sidan hade t.ex Denzel Washington som Farao och Danny Trejo i rollen som Moses blivit en avsevärt mer intressant film.

På det stora hela är Exodus en helt ok film.  Den följer grundberättelsen ganska väl och är ett stabilt om än lite ointressant hantverk.Trots att det är mycket ökenvandringar (bland det tråkigaste man kan se på film), en historia utan några större överraskningar och ganska stela skådisar är det något som gör att jag håller intresset uppe ända in i mål. Det är ett avsevärt bättre betyg än pekoralen Prinsen av Egypen  eller sömnpillret och tillika mastodontfilmen De Tio budorden.

Regi: Ridley Scott

Betyg: 5/10

6 thoughts on “Exodus (2014 USA/Storbr)

  1. Mjaaa..som jag säger i podden; Christian Bale verkar så ointresserad att det blir larvigt…
    Scott kan bättre (och det visade han ju raskt med Marsianen!)

    Trevlig helg!!🙂

    • Den här spelar i ungefär samma liga som Marsianen tycker jag. Helt ok. Klart Bale ska vara trist och stel han är ju Moses. Men det är här problemet ligger i religiösa filmer man tassar försiktigt fram – då blir det lite stelt och trist.

      • Nämen…oj…va??
        Marsianen klår ju denna mellanmjölk med 175 hästlängder!!! Nu tror jag bestämt du yrar lite i tomtemässan! Haha!😉

      • Marsianen är bättre och mer underhållande och om jag var tvungen att se om ngn av filmerna skulle valet falla på Damon framför Bale men bägge filmerna är inte mer än ok tomtemössa eller inte😉

Kommentera

