Årets bästa filmer 2014

2014-cc

Jösses anacka (som Marcus brukar säga) vilket år! Innan jag visste ordet av satt jag med ett tjugotal filmer som jag tyckte i stort sett lika bra om. Nummer ett till tre på listan var de enda som satt säkert men resten …… Då 2014 var ett fantastiskt år när det rörde min omhuldade skräckgenre skulle över hälften av filmerna på listan kunna vara just skräckisar. Nu blev det inte som så. För att överhuvudtaget kunna få ihop en lista fick jag gå på magkänslan och upplevelse – då tog skräckisarna s.a.s ut varandra och jag satt med en årslista som känns lite annorlunda och nästan, på sina ställen, lite småmysig. Att göra en tio topp lista över skräckfilmer 2014 hade nog varit en lättare uppgift.

it-follows-2014-high-heels-beginning

10. It follows: En film som levde upp till hypen. Perfekta miljöer, bra tempo och mycket bra musik samt rysligt så det räckte och blev över.

the-little-death-b3

9. The Little death: Antologifilm om kärlek men mer inriktad på människors besvär att få till det i sängkammaren. Otroligt rolig i sina stunder men med ett stänk av allvar.

kingsman

8. Kingsman:The Secret service: Underhållande actionfilm med mycket hög omtittningspotential. Har sett den tre gånger vid det här laget.

the-last-five-years-trailer

7. The last five years: Snäppet vassare än årets andra suveräna musikal, The last five years dras iofs med träbocken Jeremy Jordan men det glömmer man då  Anna Kendrick är fantastisk i filmen. Slutscenen slår tom finalen i filmen som tar hem detta års förstaplats.

ladda ned

6. St. Vincent: Stoppa pressarna! En film med ett barn i en av huvudrollerna!! Mot alla odds är ungen bra och filmen innehåller, trots att det är en komedi, en viss svärta och en underbar Bill Murrey  i rollen som OveYngve, Vincent.

2yfU80m3FT

5. The Tribe: Trodde inte filmen skulle hamna på listan men den släpper banne mig inte sitt grepp om mig efter jag sett den. Storyn är kanske inte så originell men till form och utförande är filmen mycket speciell.

9jojkk

4. Paddington; Årets mysfest. En film man mår bra av att se – det kan man komma långt med.

file_598950_nightcrawler-trailer-1042014-100947

3. Nightcrawler: Obehaglig och cynisk film. Gyllenhaal är fantastisk i rollen som psykopaten Lou Bloom.

small_1402417389

2. Wild tales: Än en antologifilm men nu med hämnd som tema. Trots det något mörka temat är filmen mycket rolig och jag satt med ett elakt flin under större delen av speltiden. Första och sista berättelsen är bäst.

whiplash-4

1. Whiplash: Årets enda tia hamnar på förstaplatsen. Jag var helt slut mentalt efter sista scenen. Välförtjänt Oscar till J.K. Simmons.

Kvar att se: B.la Foxcatcher, Boyhood, The Judge,  Still Alice, A most violent year, Tusk, Calvary, 

Bubblare: Birdman, 71, God help the girl, The last shift, Digging up the marrow, Predestination, The Drop, The Possesion of Michael King, Among the Living, Captain America: Winter soldier  och några till.

12 tankar på “Årets bästa filmer 2014

  1. Kontrar med ”Jösses Amalia!” — en fredagslista. Nu vet jag några som blir glada 🙂

    10. It Follows – mja, helt ok men inte så mycket mer. För mycket indie-känsla och fånigt slut
    9. The Little Death – Inte sett
    8. Kingsman – Klart underhållande, men topp-tio? Det vet jag ju först när jag gör en egen lista
    7. The Last Five Years – Inte sett
    6. St. Vincent – Inte sett
    5. The Tribe – Inte sett
    4. Paddington – Inte sett
    3. Nightcrawler – Oerhört listvärdig
    2. Wild Tales – Ja! Underbar antologifilm
    1. Whiplash – (Fortfarande) inte sett

    Som synes har jag fortfarande en hel del kvar innan jag vill ge mig på att göra en egen lista men det känns som att både Birdman och ’71 nog skulle kunna vara aktuella.

    Trevlig helg

      • När ”paret” går på gatan och man ser någon som går bakom dem – iofs ett skräckfilmsslut då ingen skräckis sedan Hallowen kan sluta med att allt är uppklarat men det var en stillsam rysning som passade väl ihop med filmens känsla. Ett s.k ”öppet slut” 😉

  2. Intressant lista! Din nummer 7 blev jag jätteintresserad av att se, så pass att jag tror jag ska leta upp den ögonaböj.
    Jag såg att du har några höjdare kvar på att-se-listan, det finns kanske en liten risk att du blir tvungen att uppdatera listan efter att ha sett dessa. Men det är ju ett trevligt ilandsproblem 😉

    • Jag har tänkt ta mig en rejäl uppdaterare på alla listor när jag gjort klart 60 och 90 talen. Men jag anar att det finns en hel del filmer som är listvärdiga.
      Gillar man Kendrick och musikal lär The last five years passa ypperligt.

  3. Aha, då var det äntligen dags! Oj, här var det många för mig okända filmer. Jag får tacka för några tips. Kul att få lite skräcktips från en konnässör.

    10. It Follows – Snygg, fina miljöer, bra musik men inte så mycket mer.
    9. The Little Death – Inte sett
    8. Kingsman – Inte sett
    7. The Last Five Years – Inte sett
    6. St. Vincent – Inte sett
    5. The Tribe – Inte sett
    4. Paddington – Inte sett
    3. Nightcrawler – Superbra. Fyra på min lista. Varför blev Jake inte Oscarsnominerad.
    2. Wild Tales – Ja, en trevlig antologifilm. Kanske inte topp-10-material för mig.
    1. Whiplash – Oj, oj, en riktig toppfilm. Sista kvarten. Tvåa hos.

    Haha, jag får ta tillbaka det där om skräcktips. Var ju bara It Follows som var skräck. Läste först bara titlarna och antog att The Tribe och The Little Death var skräckisar. 🙂

    • Det var en hel del du inte sett men skulle tro att du gillar The Tribe och The Little death.
      Bland bubblarna finns det en och annan skräckis värd att se – tycker jag

  4. Mycket jag inte sett på din lista, men både Nightcrawler och Whiplash håller jag högt.

    Håller med om sista kvarten i Whiplash. Fantastisk! Har sett om den säkert tio gånger på youtube i efterhand.

  5. Jag har sjukt nog endast sett Nightcrawler och Whiplash på listan och bland bubblarna enbart Birdman, Predestination och Winter Soldier. Enbart Nightcrawler kvalar in på en top 20 enligt min smak tror jag, men Whiplash ligger nog där på gränsen om inte ovanför. Har faktiskt ännu inte sett rysarsyccén It Follows, men intresset har växt ju längre jag låtit det gro. Finns en del filmer här jag nu blir intresserad av att kolla in, när jag ser dem så pass högt upp. St Vincent är den jag först kommer bocka av.

Lämna en kommentar